Formål
Provstegårdskolen ønsker at skabe et positivt og inkluderende læringsmiljø, hvor eleverne trives og udvikler sig både fagligt og socialt. Ved at danne stabile og homogene klasser sikrer vi, at eleverne får den bedst mulige støtte og udfordringer tilpasset deres individuelle behov og forudsætninger.
Klassedannelsen tager udgangspunkt i følgende parametre i ikke prioriteret rækkefølge:
Klassestørrelse: Klasserne skal have en passende størrelse, så der er plads til både faglig og social udvikling, samt mulighed for at styrke relationer mellem elever og lærere.
Ligelig fordeling af køn: Der skal tilstræbes en nogenlunde ligelig fordeling af kønnene i hver klasse for at fremme et mangfoldigt og balanceret læringsmiljø.
Læringsmæssige forskelligheder: Klasserne sammensættes, så der tages højde for elevernes forskellige faglige styrker og svagheder, så det sikres at alle elever får adgang til den nødvendige støtte og udfordringer, der passer til deres individuelle behov.
Homogene elever: Klasserne skal være homogene med hensyn til elevernes sociale kompetencer, så der skabes et trygt og støttende fællesskab, hvor alle elever kan trives og udvikle sig.
Forældreønsker: Skolen vil så vidt muligt imødekomme forældrenes ønsker vedrørende klassedannelse, dog uden at gå på kompromis med de øvrige principper og hensyn, der skal tages.
Elevinddragelse: Skolen anerkender vigtigheden af at inddrage eleverne i beslutninger, der påvirker deres skoleliv. Eleverne skal have mulighed for at udtrykke deres meninger og præferencer, som vil blive taget i betragtning i planlægningen og udførelsen af skolens aktiviteter.
For at opnå en vellykket klassedannelse arbejder skolens ledelse tæt sammen med lærere og pædagoger og kan inddrage forældre i processen. Klassedannelsen vil blive evalueret løbende for at sikre, at principperne og formålet med klassedannelsen er opfyldt, og at eleverne fortsat får de bedste betingelser for at lære og udvikle sig i Provstegårdskolen.