Princip for klassedannelse

Formål
Provstegårdskolen ønsker at skabe et positivt og inkluderende læringsmiljø, hvor eleverne trives og udvikler sig både fagligt og socialt. Ved at danne stabile og homogene klasser sikrer vi, at eleverne får den bedst mulige støtte og udfordringer tilpasset deres individuelle behov og forudsætninger.

Klassedannelsen tager udgangspunkt i følgende parametre:

• Klassestørrelse: Klasserne skal have en passende størrelse, så der er plads til både faglig og social udvikling, samt mulighed for at styrke relationer mellem elever og lærere.

• Antal drenge og piger: Der skal tilstræbes en nogenlunde ligelig fordeling af drenge og piger i hver klasse for at fremme et mangfoldigt og balanceret læringsmiljø.

• Læringsmæssige forskelligheder: Klasserne skal sammensættes, så der tages højde for elevernes forskellige faglige styrker og svagheder. Dette sikrer, at alle elever får adgang til den nødvendige støtte og udfordringer, der passer til deres individuelle behov.

• Homogene elever: Klasserne skal være homogene med hensyn til elevernes faglige niveau og sociale kompetencer, så der skabes et trygt og støttende læringsmiljø, hvor alle elever kan trives og udvikle sig.

• To-sprogede elever: Skolen skal tage højde for to-sprogede elevers sproglige og kulturelle baggrund og sikre, at de får den nødvendige støtte og opbakning i deres faglige og sociale udvikling.

• Forældreønsker: Skolen vil så vidt muligt imødekomme forældrenes ønsker vedrørende klassedannelse, dog uden at gå på kompromis med de øvrige principper og hensyn, der skal tages.

For at opnå en vellykket klassedannelse arbejder skolebestyrelsen og skolens ledelse tæt sammen og inddrager lærere, pædagoger og forældre i processen. Klassedannelsen vil blive evalueret løbende for at sikre, at principperne og formålet med klassedannelsen er opfyldt, og at eleverne fortsat får de bedste betingelser for at lære og udvikle sig i Provstegårdskolen.

Vedhæftet findes skolens officielt godkendte princip.

Dokumenter mediebibliotek