Princip for kostpolitik på Provstegårdskolen

Formål
På Provstegårdskolen ønsker vi at følge Odense kommunes sundhedspolitik, som definerer sundhed som mere end blot fraværet af sygdom. Vi ønsker at sikre, at alle elever på vores skole får de bedste betingelser for at leve sundt og godt, og at de har de bedste rammer for trivsel og læring. Dette inkluderer fysisk, social og mental sundhed gennem kost og bevægelse og trivsel og læring. Dette princip fokuserer især på kost og måltider på Provstegårdskolen.

Mål
Vores mål tager udgangspunkt i Odense kommunes sundhedspolitik "Sammen om bedre måltider": "Odense skal være en by, hvor det er let og naturligt at leve sundt sammen". Vi har særligt fokus på "Det nemme valg er det sunde valg", som skal implementeres i skoleboden, såfremt denne mulighed bliver genindført, og på alle årgange generelt.

Skolens ansvar

• Informere eleverne om kostens betydning for sundhed, velvære, energiniveau og evnen til indlæring, med udgangspunkt i de enkelte klassetrin.
  • Afsætte tid til enkelte forældremøder, hvor forældre kan drøfte kost og sundhed i forhold til klasseniveau, enten på opfordring fra forældre eller ved behov.
  • Give mulighed for, at alle elever på skolen kan få deres madpakker opbevaret i køleskab i løbet af skoledagen.
  • Sørge for, at eleverne har adgang til frisk koldt vand, hvor de kan tanke deres medbragte drikkedunke op. Der findes vandposter i børne- og ungemiljø.
  • Give mulighed for at købe sund mad og drikke, såfremt skolen igen får en skolebod.
  • Sikre et højt kvalitetsniveau af den mad og drikke, der tilbydes i skolen, herunder det, der sælges i boden og de råvarer, der benyttes i hjemkundskab.
  • Det enkelte team på klasserne i forbindelse med fødselsdage, ferier eller andre mærkedage kan vælge at dispensere fra det sunde.

Hjemmets ansvar

• At sørge for, at deres børn har spist en sund og nærende morgenmad, inden de kommer i skole.
  • At børnene har sunde og nærende madpakker med, svarende til et hovedmåltid

Vedhæftet findes skolens officielt godkendte princip.