På Provstegårdskolen tilbyder vi funktionsklasser, der er skræddersyet til børn med gennemgribende udviklings- og funktionsforstyrrelser. Her fokuserer vi på at skabe et læringsmiljø, der imødekommer den enkelte elevs behov og styrker. Vores mål er at give børnene de bedste muligheder for at trives både fagligt og socialt.
I funktionsklassen arbejder vi med små grupper, så vi kan tilbyde tættere og mere målrettet støtte. Undervisningen tilpasses hver elevs individuelle behov og læringsstil, hvilket giver mulighed for at arbejde i et tempo og et miljø, der er tilpasset deres styrker og udfordringer.
Børnene får ekstra hjælp til at udvikle deres koncentrationsevne, selvregulering og sociale færdigheder, samtidig med at de lærer fagligt. Vi anvender en struktureret og forudsigelig undervisning, hvor børnene får tydelige rammer og støtte til at håndtere de udfordringer, der kan opstå i hverdagen.
Personalet på Provstegårdskolen har som grunduddannelse en lærerfaglig eller pædagogisk uddannelse. Der vil altid være min. to personaler tilknyttet en klasse. Derudover har afdelingen egen psykolog tilknyttet, som har indgående kendskab til og erfaring med målgruppen. Psykologen yder blandt andet sparring og supervision til det pædagogiske personale og udfører observationer, tests og psykologiske undersøgelser. Desuden samarbejder vi med ergo- og fysioterapeuter.
På Provstegårdskolen har vi et tæt forældre- og netværkssamarbejde. Vi prioriterer et trygt og tillidsfuldt samarbejde med forældre og inddrager alle relevante aktører i elevens netværk for at støtte den bedst mulige trivsel, udvikling og læring
Hverdagen for eleverne, er kendetegnet ved hensyntagen til den enkelte, tætte voksenrelationer, tryghed og udvikling. Samtidig arbejder vi med en stærk undervisningsfaglig ramme, så børnene modtager den fagundervisning, de har krav på og gavn af.
Vi tilbyder et roligt og overskueligt miljø, hvor der hele tiden er deltagende voksne, som kan sikre et miljø fri for mobning. Faciliteterne understøtter moderne læring med fx:
IT-understøttet undervisning. Eleverne har en personlig arbejdsplads og adgang til pc/Ipad.
Mindre undervisningsrum, hvor børnene har mulighed for at trække sig til en afskærmet plads. Vi arbejder med vekselvirkningen mellem små, trygge rum og muligheden for at øve sig i større fællesskaber.
Elevernes hverdag er forskellig, alt efter alderstrin. Der bliver taget individuelle hensyn til alle elever med udgangspunkt i elevens faglige ståsted.
Vi tilbyder egen SFO til eleverne, med mulighed for deltagelse i Almen SFO.
Hos os er hver elev en vigtig del af fællesskabet, og vi stræber efter at skabe en tryg og positiv læringsoplevelse for alle børn. J