Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for digital adfærd og teknologiforståelse

Formål

På Provstegårdskolen tager vi udgangspunkt i Odense Kommunes strategi for dannelse og herunder “Verdens bedste robot by - Strategi for dannelse og uddannelse i børnehøjde”. Formålet er at sikre, at eleverne udvikler gode kompetencer for både IT, digital adfærd, teknologiforståelse og digital identitet*.
 

Mål

  • At tydeliggøre forskellen mellem social og faglig digital adfærd i skolen.
  • At eleverne er digitalt bevidste og socialt kompetente i både faglige og sociale sammenhænge.
  • At eleverne har forståelse af, hvad det betyder at være digital samfundsborger.
     

Skolens ansvar

  • Sætte rammer for hensigtsmæssig og bevidst brug af digitale enheder som relations- og læringsværktøj.
  • Skabe rammerne for, at alle voksne omkring børnene bliver klædt på til at understøtte børnenes etiske, sociale, digitale og teknologiske dannelse – både online og offline.
  • Sørge for, at børnene bliver præsenteret for autentiske dilemmaer og problemstillinger, så de lærer at begå sig etisk og socialt i digitale miljøer.
  • Understøtte indsatser, der forebygger og hjælper de børn og unge, der bliver ramt af stress, mistrivsel og afhængighed relateret til digitale teknologier.
     

Hjemmets ansvar

  • Forpligte sig til de rammer som klassens forældregruppe, eleverne og lærerteamet har sat. 
  • Have en løbende dialog med deres børn om deres adfærd på nettet og brugen af digitale enheder i skole og fritiden.
  • Bakke op om skolens arbejde med digital adfærd og teknologiforståelse.
     

Elevernes ansvar

  • At følge de regler og aftaler, der er lavet i klassen.
  • At tage det op i klassen, hvis nogle af reglerne ikke virker eller ikke bliver overholdt.

 

Succeskriterier

  • Elevtrivselsundersøgelse.
  • At skole, hjem og elever oplever en bevidst brug af digitale teknologier i faglige og sociale sammenhænge.
     

*Bemærk: Digitale teknologier er en samlet betegnelse for enheder, der har adgang til internettet (f.eks. mobiltelefoner, tablets, smarture mm.), samt de programmer og apps, man bruger på enhederne.

Vedhæftet findes skolens officielt godkendte princip

Dokumenter mediebibliotek