Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for lektier på Provstegårdskolen

Formål
På Provstegårdskolen tager vi udgangspunkt i Odense kommunes  mål for folkeskoleelever: “Alle børn skal blive så dygtige de kan”. Formålet er at sikre, at alle elever på vores skole får gode betingelser  for god læring og at eleverne oplever at arbejdet med lektier giver  mening.

Mål

  • Lektierne har et tydeligt formål og eleverne har en klar  forståelse af mening og relevans.
  • Lærerne tydeligt kommunikerer forventninger til elever og  forældre om omfang af og formål med lektierne samt  forventninger til, at lektierne gennemføres til tiden.
  • Der er en tydeligt forbindelse mellem lektierne og det stof, der arbejdes med i undervisningen.
  • Sværhedsgraden af lektierne matcher elevens faglige niveau.
  • Omfanget af lektier er balanceret og koordineret på tværs af fagene, så eleven også har tid til andre ting i fritiden.
  • Der arbejdes med feedback på lektierne.
     

Skolens ansvar

  • Emne- og forløbsplaner samt læringsmål løbende er tilgængelige for forældrene.
  • At der er en jævnlig dialog med forældrene om, hvad der konkret arbejdes med. Omfanget af denne dialogs drøftes med forældrene på skoleårets første forældremøde.
  • Læringsmål drøftes med eleverne. Der opstilles mål for eleverne, så det er tydeligt, hvad der er vigtigt at arbejde med lige nu.
  • At eleverne har opgaver, de kan arbejde med, der er motiverende, fordi de ved, hvilke mål de arbejder hen imod.
  • Lektierne skal give mening i forhold til de mål og planer, der ligger til grund for undervisningen.
  • Det tilstræbes, at der ikke gives ”dag til dag lektier” for i  børneskolen. Dette kan fraviges i ungeskolen.
  • Eleverne skal som hovedregel altid kunne klare hjemmeopgaverne uden hjælp fra en voksen.
  • Elevernes planlægning af lektierne inddrages som en del af undervisningen i skolen og det tilstræbes, at de følges op. af feedback og indgår således som en naturlig del af lærernes samlede bestræbelser på at gøre alle eleverne studieparate til ungdomsuddannelserne.
  • Eleverne bør kun have lektier for i et begrænset omfang.
     


Forældrenes ansvar

  • At påtage sig ansvaret for at børnene læsetræner hjemme hver dag. Følge op ved at spørge ind til skoledagen og holde sig ajour med, hvad der arbejdes med i skolen via emne-/forløbsplaner og læringsmål.
  • Tale med deres børn om, at de skal udnytte tiden i timerne, så de får lavet det, der skal til, for at de kan blive så dygtige som de kan og samtidig støtter op om skolens arbejde.
     

Elevernes ansvar

  • Eleven arbejder koncentreret og målrettet i undervisningen,  så den enkelte når sine mål.
  • Eleven møder forberedt til undervisningen.
     

Succeskriterier for princippet

  • At eleverne møder forberedte til undervisningen 
  • At eleven oplever, at de givne lektier giver mening for deres  læring 
  • At eleverne er bevidste om deres læringsmål 
  • At eleverne oplever, at deres forældre tager aktivt del i  elevens skoledag og læring

 

Vedhæftet findes skolens officielt godkendte princip.

Dokumenter